Online communicatie voor ondernemers

Communicatie fascineert mij op vele vlakken. Ik houd enorm van talen en de culturen waarin mensen communiceren. Ik houd van verhalen, of ze nou in beelden of in tekst uitgedrukt zijn. Ik weet dat communicatie voor mij als ondernemer belangrijk is. En het is mijn vak natuurlijk. Maar we in de basis over communicatie nadenken, welke woorden komen er dan in je op?

Informatie, luisteren, dialoog, verhaal, gedrag, overdracht, leren, sociaal. Houding, verbaal, non verbaal, woorden, tekst, beeld, taal, instructies, verantwoordelijkheid, praten, zenden, ontvangen, cultuur, kennis, verbinden, media, medium.

Er zijn veel definities van communicatie, maar altijd is er sprake van een interactie tussen de zender en de ontvanger.
En als we er nou ‘Online’ voor communicatie zetten?

Online communicatie.

In feite verandert de definitie niet. En veel van de woorden die ik bij communicatie bedacht heb blijven ook overeind. Maar toch is het heel anders hè? Dan is het ineens ONLINE communicatie.

Wat betekent online communicatie voor jou als ondernemer? Voor jouw business? Je bereik is groter dan in persoonlijke communicatie. Dat heeft voordelen en nadelen. Absoluut voordeel is dat je meer (potentiële) klanten aanspreekt. Je krijgt ook feedback wat heel nuttig is en vaak erg leuk. Maar kan ook kritisch zijn, wat waardevol is maar misschien #notalwaysfun.

In dit tijdperk is het niet meer weg te denken in elk geval. Je bent op z’n minst online aanwezig en misschien is je businessmodel wel online. Het biedt zoveel mogelijkheden en kansen. Dus zet het dan in zodat het in jouw voordeel werkt! Hoe staat het ervoor met jouw communicatie? Als bedrijf of organisatie. Communiceer je wel wat je kan, wat je doet, wie je bent, wat jouw passie is? Neem je verantwoordelijkheid voor jouw communicatie? Want… wat je zegt, ben je zelf.

Denk bij communiceren vanuit jouw bedrijf niet alleen aan de relatie tussen jouw merk en de consument of klant. Denk ook van mens tot mens. Aan wat je zelf interessant of leuk vindt om te lezen.

3 tips die jou als ondernemer helpen bij het communiceren online;

  1. Wees betrouwbaar
    Open deur, maar ik trap hem even in. Je wilt dat mensen een relatie opbouwen met jouw bedrijf, jouw merk. Zie ze allemaal als potentiële klanten. Je wilt je klanten altijd voorzien van het beste advies/product etc.
  2. Blijf jezelf
    Als ondernemer of ZZPer ben jij vaak je merk. Jij bent degene die mensen zien als ze je persoonlijk ontmoeten dus dat ben je ook online. Wat je ook geadviseerd wordt, als het écht niet bij je past moet je het niet doen. Maar tegelijkertijd wil ik je ook wel aansporen om even uit je comfort zone te stappen. Mensen interacteren meer met een mens dan met een bedrijf. En wie weet levert het wat moois op?
  3. Luister en reageer
    Dit is de belangrijkste tip van de 3. Communiceren is tweerichtingsverkeer en luisteren is key. Een mooie term in social media is ‘engagement’ (het is zelfs te meten :-)) Een hogere score op engagement betekent meer bereik, meer mensen ontvangen jouw boodschap. Dus zorg ervoor dat jouw communicatie mensen uitnodigt om te reageren en ga de dialoog aan. Als je alleen aan het zenden bent, komt jouw boodschap niet aan. Niet alleen op social media maar ook via e-mail, je website enzovoort.

Later meer!

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *