Posten op Facebook – 7 veel gemaakte fouten

Ik zie veel ondernemers dezelfde fouten maken in hun communicatie op Facebook. Ik heb zomaar 7 veel voorkomende fouten in Facebook posts op een rij gezet. Het zijn er 7 je direct kunt aanpakken of aanpassen om zo een groter bereik en meer resultaat te behalen met je Facebook posts.

1. Gebruik van hashtags
Hashtags werken niet op Facebook zoals ze op Twitter of Instagram doen. Ze functioneren wel, als je erop klikt kom je ook op content die dezelfde hashtag heeft gebruikt. En ze zouden mogelijkerwijs iemand op naar jouw content kunnen leiden. Maar de kans is klein. Sterker nog, er is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat content met hastags in de post op Facebook lager scoort. Ze voegen soms wel waarde toe als je ze inzet om context aan je bericht te geven. Maak er iets grappigs of moois van. Bijv: #ikbenzoblij #veelsuccesallemaal. Maar houdt het dan bij maximaal 2.

2. Posten op onpopulaire tijdstippen
Meten is weten! Op jouw Facebook pagina hebben ze allerlei mooie insights/statistieken voor je verzameld. Ze geven dus ook inzicht in wanneer jouw publiek online is. Om je bereik te vergroten, post dus op een tijdstip dat veel van jouw (potentiële) klanten online zijn. Of net iets ervoor. En plan ze dan gewoon in, je hoeft niet om bijvoorbeeld 19:00u ’s avonds een alarm te zetten en dan je bericht online te gaan zetten. Als je niet weet hoe het inplannen werkt, stuur me even een berichtje. Stuur ik je even een stappenplannetje.

3. Doorplaatsen van Instagram berichten op Facebook
Instagram en Facebook zijn 2 verschillende platformen. Je zakelijke insta berichten ‘zomaar klakkeloos’ doorplaatsen op Facebook werkt niet (ik zie het ook regelmatig met tweets trouwens). Het is geen optimaal gebruik van je beide kanalen, alleen al niet vanwege tip 1. Een goede hashtagstrategie is op Instagram natuurlijk een must.

Maar werkt vooral niet omdat beide social media kanalen een andere functie en andere functionaliteiten hebben. Ik zal hier binnenkort een apart blog aan wijden. Slimmer is om een paar minuten extra aan je communicatie te besteden en een post te schrijven die geschikt is voor Facebook. Daarmee behaal je een beter resultaat.

4. Like en win acties
Oke, laat ik beginnen met dat Facebook gelukkig heeft aangekondigd dat ze engagement baiting (zoals bijvoorbeeld like en win acties) gaat aanpakken en het bereik ervan zal gaan dalen. Dus dat kan al een reden om ze niet in te zetten. Maar de voornaamste reden waarom het niet past in een goede social media strategie is omdat het niet de mensen bereikt die jij wilt bereiken met jouw inzet. Je bereikt er voor het grootste deel mensen mee die graag willen winnen wat je aanbiedt, niet die mensen die fan zijn van jouw product/dienst/merk/bedrijf. Er zijn zelfs mensen die profielen hebben om alleen maar aan like en win acties mee te doen.

 “Ga in de schoenen van jouw klant staan, weet wat hij wil weten”

 

5. Promoten van je post
Verleidelijk hè. Je wilt wel adverteren op Facebook, omdat je gehoord hebt dat dat veel likes oplevert. Je kunt dat heel gemakkelijk op die blauwe knop ‘Boost’ drukken. Paar euro en voilà, je hebt een groot bereik. Nooit meer doen. Wat er namelijk gebeurd, is dat Facebook jouw post gaat tonen aan bijvoorbeeld mensen die snel geneigd zijn berichten te liken. Dat is de doelstelling van het promoten van je post, zoveel mogelijk likes op die post. En dan? Niks. Geld weg, veel likes. Punt. De kans dat je hier resultaat uit haalt is minimaal. Terwijl een goede advertentie op Facebook zoveel kan opleveren. Sterker nog, adverteren is een absolute must.

6.Reageren op reacties
Stel je post iets op Facebook (geldt eigenlijk voor alle social media kanalen) en mensen reageren daarop. Reageer dan ook op hun reactie. Iemand neemt de moeite om te communiceren met jouw bedrijf, wil het gesprek aangaan. Precies wat je wilt! Kleine moeite, groot plezier. Het vergroot je bereik, geeft je misschien de kans je expertise te laten zien, helpt jouw doelgroep (en potentiële klant) om een beeld van jouw bedrijf te krijgen, enzovoorts.

7. Posten van relevante content
Dit is de belangrijkste tip. Veel ondernemers zijn alleen maar aan het zenden op social media, en ‘hopen’ dan dat er resultaat uitkomt. Ik heb in een apart blog een heel relaas geschreven over wat relevante content precies is.

Ga in de schoenen van jouw klant staan, weet wat hij wil weten. Weet waar hij vragen over heeft, weet waar hij een probleem mee heeft. En help hem, inspireer hem, bied de oplossing, bied service.
Natuurlijk ga je wel eens roepen over wat je te koop hebt. Maar houdt de 80/20 regel aan. 80% van de tijd bied je waarde en 20% van de tijd verkoop je wat je verkoopt.

Later meer!

 

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *