Wat kan ik als ondernemer posten op social media?

Wat kan ik als ondernemer posten op social media? Het antwoord is heel simpel…

RELEVANTE CONTENT.
In kapitalen, omdat ik vind dat je het echt even moet zien.

Weet je wat er meestal gebeurd bij ondernemers en ZZPers? We gaan lopen roepen wat we allemaal voor moois in huis hebben of wat voor een prachtige diensten we aanbieden. En dan verwachten we ook nog dat de hele wereld hierop zit te wachten. En direct ons product of dienst af gaat nemen. Dus we roepen weer wat we in huis hebben en hopen maar dat er nou eindelijk eens iemand anders dan onze familie en vrienden gaat liken.

Ik gebruik vaak het voorbeeld van de gele broek (waarom een gele broek? Geen idee dat is het eerste wat in me op komt :-)). Jij bent een ondernemer en je verkoopt broeken. In allerlei kleuren. En je wilt iets posten op… zeg even Facebook. Jij gaat dus lopen roepen wat voor een geweldig mooie GELE BROEK jij verkoopt, hoeveel hij kost en hoe lekker hij zit.

Plichtsgetrouw liken je moeder en tante Mieke je bericht. En nog wat vrienden en misschien iemand die vaker bij je koopt en fan is. Maar verder niemand die ook maar in je buurt komt van jouw doelgroep. Frustrerend, I know.

Maar denk even aan hoe jezelf langs alle content op jouw tijdlijn scrolt. Kijk je op Facebook omdat je op zoek bent naar een gele broek? Misschien, als je geluk hebt, tref je iemand die toevallig wel een broek nodig heeft. Maar hij of zij wil liever een rode. Of is het niet de juiste kleur geel. Oke, nou je snapt het wel hè.

“Relevante content is content die een oplossing biedt voor het probleem van jouw klant.”

Punt 1 is, dat je 99 van de 100 keer niet op Facebook zit om over gele broeken te lezen.
Punt 2 is, dat ik die gele broek ook niet ‘zomaar’ van jou ga kopen omdat jij me verteld dat hij lekker zit.
Punt 3 is, dat ik het niet eens lees, ik denk ‘Oh gele broek, niet voor mij’ en scrol door.  (vul in plaats van die gele broek even jouw product of dienst in)

Relevante content dus. Ik noemde het al even in dit blog over 7 veel voorkomende fouten in Facebook posts. Ik ga je vertellen wat ik daarmee bedoel.

Relevant zou kunnen zijn:
>om te lezen op hoeveel manieren ik die gele broek kan combineren met een leuk shirt.
>om te weten dat geel een trendkleur is voor de zomer. Dat any self-respecting man or woman deze zomer echt NIET zonder die gele broek kan.
>dat jij als broekenverkoper in de benedenstad, exact weet waar ik schoenen kan kopen die mooi matchen met die gele of een rode broek.
>dat jij in jouw winkel echt aandacht hebt voor jouw klant omdat… (vul maar in)
> dat jij precies weet welke kleding bij welke gelegenheid past en hoe je je dan volgens de laatste mode kleed.
Enzovoort.

Relevante content is dus content waar jouw klant op zit te wachten. Content die een antwoord biedt op de vraag van jouw klant. Die een oplossing biedt voor een probleem van jouw klant. Die een oplossing biedt voor een probleem waarvan jouw klant niet eens WIST dat hij het had. Omdat jij de expert bent, omdat jij jouw vak verstaat. Omdat jij DE go-to broekenverkoper bent ;-). In dit voorbeeld gebruik ik Facebook, maar dit geldt natuurlijk voor alle social media kanalen.

Later meer!

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *