Mijn doelgroep bepalen

Mijn doelgroep bepalen? Hoe dan?

De eerste stap in elke communicatie of social media strategie is het bepalen van je doelgroep en je doelstellingen. In dit blog wil ik je concreet op weg helpen om jouw doelgroep in kaart te brengen.

Als ik in gesprek ben een ondernemer en ik vraag naar wat de doelgroep van het bedrijf of product of dienst is, is dit vaak een lastige vraag. Maar als je klanten wilt aantrekken door de inzet van gerichte communicatie en marketing is er niks belangrijker dan duidelijk te specificeren tegen wie je praat. Begin bij het begin dus.

We delen de kenmerken van jouw doelgroep in op feitelijke en emotionele kenmerken. Maak dus 2 lijstjes met kenmerken. Als je meerdere belangrijke doelgroepen hebt, maak dan ook meerdere lijstjes. Dit laatste is een belangrijk punt. Jouw communicatie online en op social media richt zich grofweg op 80% van jouw doelgroep. Als jij dus 2 hele verschillende doelgroepen hebt, bijvoorbeeld een particuliere en een zakelijke doelgroep, moet je je afvragen of je deze met dezelfde boodschap en dezelfde content aanspreekt… Meestal niet.

“Waarom is het dan zo belangrijk om de doelgroep in beeld te hebben?”

Feitelijke kenmerken
Begin altijd met de feitelijke kenmerken. Dit is eigenlijk een opsomming van feiten over jouw doelgroep, jouw gemiddelde klant.

Voorbeelden van feitelijke kenmerken:
Geslacht
Gezinssamenstelling
Leeftijdscategorie
Gebied/ woonplaats
Burgerlijke staat
Inkomen
Opleiding
Opleidingsniveau
Geloofsovertuiging
Politieke overtuiging
Functie of branche
Aantal werknemers
Omzet

Een opsomming van alle feitelijke kenmerken van jouw doelgroep, kadert de doelgroep af. Segmenteren heet dat. Je hebt duidelijk voor wie jouw product of dienst bedoeld is, maar ook voor wie niet.

Emotionele kenmerken
Deze kenmerken zijn veelal subjectief en/of persoonsafhankelijk. Maar de personen in jouw doelgroep tonen veel overeenkomsten op dit vlak.

Voorbeelden van emotionele kenmerken zijn:
Interesses
Levensfase
Hobby’s
Behoeftes
Likes en dislikes
Welke problemen hebben ze?
Waar liggen ze ’s nachts wakker van?

“…er is niks belangrijker dan duidelijk te specificeren tegen wie je praat.”

 

De emotionele kenmerken van jouw doelgroep kun je dan ook koppelen aan de feitelijke kenmerken.
Als jouw product op dienst zich bijvoorbeeld richt op jonge gezinnen, mannen en vrouwen tussen de 25 en 35 jaar oud dan kunnen ze in een levensfase zitten waarin ze bijvoorbeeld een huis gaan kopen en een kinderwens hebben.  Met het in kaart brengen van de emotionele kenmerken van jouw doelgroep maak je dus het plaatje compleet.

Waarom is het dan zo belangrijk om de doelgroep in beeld te hebben? Omdat je in  jouw communicatie, jouw boodschap hen aan moet spreken. De content die jij op jouw website of social media kanalen plaatst moet hun vragen en problemen oplossen. Lees ook mijn relaas over relevante content. Jouw content ligt dus op het snijvlak van waar jouw doelgroep mee bezig is en jouw product of dienstverlening.

Wees zo specifiek mogelijk. En monitor ook wat jouw doelgroep doet en of je de juiste doelgroep aanspreekt met jouw social media inzet.

Later meer!

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *