Social media strategie: doelen stellen

Social media strategie: doelen stellen is een van de belangrijkste onderdelen van jouw strategie.

Als ondernemer acteer je op diverse niveaus. Je bent bezig met jouw visie en waar je je bedrijf heen stuurt op de lange termijn (strategisch). Hoe je deze visie op de korte termijn omzet in concretere stappen (tactisch) en je helpt letterlijk je klanten (operationeel ofwel uitvoerend).

Wat ik zelf zie, is dat er heel veel informatie te vinden is over hoe je op al deze niveaus een bedrijf neerzet maar niet hoe je dat dan praktisch omzet in tools die je ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Dat wil ik graag anders doen waar het over social branding en social media marketing gaat.

Je kunt er bijna niet omheen, social media is een must in jouw marketing. Maar het kan nogal tijdsintensief zijn als je, met alle respect, ‘maar wat doet’. En je wilt resultaat zien van jouw tijd en budget. Een strategie is dan je oplossing.

Waarom heb je een social media strategie nodig?

Alice vraagt de weg aan de grijnzende kat: “Zou je me alsjeblieft willen vertellen welke kant ik op moet?” vraagt Alice. “Dat hangt er voor een groot deel vanaf waar je naar toe wilt”, zegt de kat. “Het zal mij een zorg zijn” zegt Alice. “Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat”, antwoordt de kat.
Bron: Alice in Wonderland, Carol Lewis.

 “…bij elke actie of inzet die je doet meten of het wel of niet werkt. “

Doelen stellen

Wat ik veelvuldig hoor is dat ondernemers ‘op Facebook’ zitten omdat het er nou eenmaal bij hoort. Of ze willen wel ‘iets met social doen, want dat werkt voor veel ondernemers’. Sommigen doen dat heel goed, posten super leuke, relevante content. Omdat ze van nature het sociale aan social media snappen en echt met hun klanten bezig zijn. En sommigen zenden vooral. Vertellen wat ze te koop hebben en waarom je dat echt ook moet aanschaffen, in moet investeren etc.

Maar het is echt zonde van je tijd als als je geen idee hebt met welk doel je aan het posten bent en welke resultaten je ermee kunt behalen. Jouw doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
>Het vergroten van jouw naamsbekendheid.
>Het bereiken van een nieuwe potentiële doelgroep.
>Je wilt jouw vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen en dat doen op basis van het gesprek met jouw doelgroep.
>Je wilt jouw expertstatus van of dat van jouw bedrijf vergroten.
>Je wilt meer traffic naar jouw website.
>Je wilt meer inschrijvingen op jouw mailinglijst.
> Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken met jouw boodschap.

Als je werkt aan een strategie dan kun je bij elke actie of inzet die je doet ook meten of het wel of niet werkt. Dus je koppelt je doelen aan je resultaten. Want bereik je wel de mensen die je wilt bereiken?  Of alleen bestaande klanten en jouw leveranciers? Haal je er omzet uit, of groeit de traffic naar jouw website? Resulteert jouw tijd en budget uiteindelijk in concrete resultaten?

Want er is zoveel mogelijk! Je kunt je eigen community bouwen, het gesprek aan gaan met jouw doelgroep, waarde bieden aan jouw klanten, relaties opbouwen… Ik schreef eerder een blog over hoe je je doelgroep bepaalt, lees dat ook even. Jouw doelgroep en jouw doelen vormen de basis van jouw social media strategie.

Maar zoals de grijzende kat terecht zegt, als je geen idee hebt waar je naar toe wilt (welke resultaten je wilt behalen) dan maakt het niet uit welke kant je op gaat.
Wat zijn jouw doelen? En waar loop jij tegenaan bij de inzet van social media? Let me know, dan help ik je graag op weg.

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *