KISS jouw brand

KISS jouw brand? Als bedrijf heb je een boodschap. Een verhaal. Waarom je doet wat je doet.
Wanneer je aan de slag gaat met jouw branding, het bouwen aan jouw merk, ga je dieper dan ‘spullen of diensten verkopen’.  Want uiteindelijk is dat niet wat je doet. Je wilt mensen helpen op een bepaalde manier. Jouw unieke aanbod van producten en/of diensten helpt mensen op een emotioneel vlak, want aankoopbeslissingen worden zelden of nooit  met het rationele brein gemaakt.

Met jouw diensten en producten kun je mensen helpen groeien, veranderen, transformeren of verbeteren. Je kunt iets gemakkelijker maken, aanpassen, iemand of iets mooier maken of aankleden. Je zorgt voor ontspanning, maakt hen of iets comfortabeler, je lost iets op, repareert of  professionaliseert. Je helpt hen voldoen aan bepaalde standaard of regel, je inspireert of biedt een (onvergetelijke) ervaring. Kortom je vervult een wens of een behoefte.

Misschien heb je al goed voor ogen welke van bovenstaande dingen jij teweeg brengt voor een klant. Wat je met branding doet, is vertellen en laten zien, virtueel laten voelen, wat jij voor hen kan betekenen. Maar hoe maak je nou al jouw communicatie zo cristal clear dat deze potentiële klant zich ook aangesproken voelt.

Je verhaal komt alleen over als je het terugbrengt naar een eenvoudig verhaal. Psychologisch gezien hebben wij namelijk altijd de neiging om dingen gecompliceerder te maken, zodat het waardevoller of intelligenter lijkt.

Keep It Stupid Simpel. Ofwel KISS. Er zijn meerdere vertalingen van dit acroniem, maar persoonlijk vind ik deze treffend. Deze term komt oorspronkelijk niet uit de marketing, maar waar hij wel vandaan komt zijn de geraadpleegde bronnen niet duidelijk over. Ofwel uit de ‘programeerwereld’ of het is de gevleugelde uitspraak van een vliegtuigingenieur. Either way, in de marketing wordt deze term veelvuldig gebruikt om een punt te maken.

Houd je boodschap simpel en stel de klant centraal.

Jouw doelgroep wil zich verbonden voelen met jouw bedrijf. Want zoals ik al zei worden aankoopbeslissingen uiteindelijk wordt genomen met het emotionele brein. Oké, maar in mijn vorige blog heb ik beloofd dat ik praktische handvatten zou bieden om je te helpen. Dus ik geef je een aantal tips.

1. Bied zoveel mogelijk waarde. Vertel en laat zien waarmee je kunt helpen. Maar vraag hier niet direct een wederdienst voor.
2. Luister naar jouw doelgroep, doe onderzoek naar welke behoeftes ze precies hebben en welke emoties, verlangens, problemen ze hebben.
3. Deel ervaringen van mensen die jij al geholpen hebt. Of deel jouw eigen verhaal over waarom je doet wat je doet.
4. Bouw aan de relatie met jouw doelgroep. Bijvoorbeeld, heel concreet, door met interesse te reageren op reacties die ze achterlaten op jouw social media post.
5.Wees jezelf. Authentiek.

En KISS 😉

 

 

 

 

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *