Social branding is impactvol in jouw bedrijf

Neem jij jouw merk met een korreltje zout? Of ben je er actief mee bezig? Social branding is impactvol in jouw bedrijf. Als je bouwt aan jouw brand geeft dat je een solide basis vanuit waar je waarde creëert voor jouw klanten.

Branding is niet de verzameling van jouw uitingen, logo, huisstijl etc. Het design vloeit voort uit jouw branding en sluit naadloos aan bij jouw brand. Jouw brand, jouw merk, maak je zichtbaar door de inzet van communicatie en marketing die bij jou past en tot resultaten leidt.

“Ik vind het ook lastig om voor mijn eigen bedrijf te doen.”

De manier waarop jij, met jouw bedrijf een service of product in de markt zet is uniek. Maar het moet kloppen en overtuigen, het moet mensen raken. Je wilt jouw social brand neerzetten vanuit missie en visie, vanuit jouw unieke kenmerken. Want daarmee maak je het verschil, en daarom kiezen klanten voor jou. Het werken aan jouw merk is dus zo impactvol omdat het geen oppervlakkige oplossing is, of een quickfix.

Ik kan zo 10 taken bedenken die gemakkelijker worden door aan een sterk merk te werken:
1. Bij het nemen van strategische beslissingen in jouw bedrijf
2. Bij het (laten) produceren van content, blogs, communicatie-uitingen
3. Bij het uitbreiden en/of laten groeien van jouw bedrijf
4. Bij het creëren van relaties met jouw doelgroep en klanten
5. Bij het briefen van jouw reclamebureau, tekstschrijver, webdesiger.
6. Bij het uitbesteden van werk of het aantrekken van personeel
7. Bij het samenwerken met personeel of partners
8. Bij jouw onderscheidend vermogen als bedrijf
9. Bij het aantrekken van en werken met de juiste klanten
10. Bij het runnen van jouw bedrijf op een manier die bij je past.

Als ondernemer heb je veel ballen hoog te houden. En ja, het kost tijd om hiermee aan de slag te gaan. En ja dit is best lastig om alleen te doen. Ik vind het ook lastig om voor mijn eigen bedrijf te doen. En ik heb in mijn carrière tegenover en naast talloze marketingmanagers, campagnemanagers, communicatieadviseurs en in teams gezeten voor wie dit ook een uitdaging is.

Maar alles wat je erin stopt ga je eruit halen. Het levert je focus, rust en vertrouwen op. En dat is een van de redenen waarom ik het zo fantastisch vind om social branding en merkstrategieën toegankelijk te maken voor ondernemers.

Een van de punten waarmee je wilt beginnen is het bepalen van jouw authentieke kenmerken. Sommige kenmerken die jouw bedrijf juist uitzonderlijk maken, of waarmee jouw bedrijf zich onderscheidt, zijn voor jou heel gewoon. Sterker nog, een van jouw sterkste punten is waarschijnlijk iets wat jou moeiteloos afgaat. Denk er maar eens over na, wat dat kan zijn.

En wat is een social brand in mijn visie? Hoe ‘maak’ of ‘ben’ je dan een social brand? Een social brand heeft 3 kenmerken:

  1. Social brands zijn authentiek en transparant, ze betrekken hun publiek bij hun merk. Ze bouwen aan relaties.
  2. Social brands zetten social platformen en communities in om aan hun merk te bouwen. Op een manier die bij hen past.
  3. Social brands zijn letterlijk sociale bedrijven. In hun visie en missie, in wat en waarom ze doen wat ze doen, is ‘bijdragen’ een fundament van het bedrijf.

Binnenkort zal ik delen hoe ik tot deze visie gekomen ben. In the meanwhile… ben jij of heb jij een social brand? En vind je het leuk om jouw verhaal te delen? Stuur me even een berichtje.

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *