Concurrentie bestaat niet

Concurrentie is niet meer van deze tijd.

Lang geleden (mag je dat zeggen als je 36 bent…? ;-)) leerde ik tijdens mijn opleidingen over  concurrentie. Over hoe je concurrenten nauwlettend in de gaten moet houden en een stap voor moet blijven. Geformuleerd op een manier dat de concurrent ‘de vijand’ is, en hoe ze zeker jouw business willen ‘afpakken’. Maar… concurrentie bestaat niet.

Business-wise snap ik het wel hoor. Maar het hele idee van concurrentie als de vijand die mijn business wil stelen resoneerde niet echt met mij. Ik dacht, klein, simpel voorbeeld. Kijk naar kledingwinkels, deze doen het beter op plekken waar er meer en vergelijkbaar aanbod is. Maar goed, ik nam het aan, leerde de stof en deed de tentamens.

Aan het begin van mijn ondernemers-carrière kwam ik het weer een paar keer tegen. Bij 3 totaal verschillende bedrijven. Ik sprak ondernemers die eigenlijk niet wilden communiceren of marketing wilden bedrijven vanuit angst dat ‘de concurrent’ hen zou kopiëren of hun business wilde afnemen. Resoneerde nog steeds niet, maar ik dacht, het zal wel mijn eigen onervarenheid zijn.

Maar toen ik recent met mijn eigen propositie bezig was en een businessplan aan het schrijven was, kwam het weer tevoorschijn.

CONCURRENTIE

Resoneert nog steeds niet. Eigenlijk is het een concept van een paar decennia geleden toen we na het opkrabbelden uit een crisis weer gingen floreren en er veel vergelijkbaar aanbod was. Een concept wat bedacht is uit schaarste, uit het idee dat er niet genoeg is. En dat was toen misschien ook zo, daar kan ik niet over oordelen want ik leef in de huidige tijd.

“Er is onderzoek gedaan over dit onderwerp onder MKB bedrijven.”

Ben ik dan oblivious voor het hele concept? Nee, natuurlijk zijn er bedrijven die hetzelfde doen als ik. In dezelfde, of andere termen en bewoordingen. Dat zie ik en volg ik. En dan zijn er ook ondernemers die hierin verder zijn dan ik. Daar kan ik juist van leren. En ik snap ook dat voor bedrijven die diensten leveren en veel persoonlijk contact hebben het zeker anders is en misschien ook makkelijker dan wanneer je (homogene) producten levert. Maar vijanden? Nee, die zie ik niet.

Want wie heeft er nou dezelfde persoonlijkheid als jij, wie doet er nou EXACT hetzelfde als jij? Wie levert dezelfde service? (juist dat is onderscheidend vermogen). En wie, als ondernemer, wil nou mijn business afpakken? Wie gebruikt er nou dezelfde bewoordingen, heeft dezelfde werkervaring of levenservaring om vanuit te spreken. Wie werkt er met dezelfde collega’s of partners als jij? Wie heeft er dezelfde speerpunten of stokpaardjes om over te communiceren. Al die elementen maken dat jouw brand een uniek merk is.
Dus het antwoord is: niemand.

Het is een keuze in perceptie. In hoe jij dat wilt zien. Tussen aanbieders van een vergelijkbaar aanbod is het aan jou om jouw eigen plek te creëren en te claimen.  Ik zie wel collega’s, vakgenoten. Mensen met wie ik zou kunnen samenwerken om een zo waardevol mogelijk product of dienst aan te bieden voor mijn of onze klanten.

Er is onderzoek gedaan over dit onderwerp onder MKB bedrijven. Het blijkt dat deze vaak  heel succesvol zijn, zelfs leidend in hun sector door het aangaan van innovatieve en strategische samenwerkingsverbanden.

Als  je vanuit je eigen visie en je eigen unieke brand samenwerkt  dan ontstaan er win-win situaties. Schaalvoordelen, tijdsbesparing, groei, kostenbesparingen en een betere aansluiting bij klantbehoeften.

In de tijd waarin de technologische ontwikkeling zo snel gaat en markten mondiaal zijn, zijn schaarste concepten zoals concurrentie juist killing. Een duurzamere en socialere benadering is meer van deze tijd én vooral van de toekomst.

Dus, ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat concurrentie een relatief begrip is. En misschien ben ik nog steeds te weinig ervaren om deze conclusie te mogen trekken. Maar ik doe het gewoon toch :-).

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *