Tips hoe content te maken

“Oh jij doet iets met merken en social media. Heb je nog tips?”
Die vraag krijg ik regelmatig. En natuurlijk, ik zit vol ‘weetjes’ of ‘tips’. Maar ik ben altijd wel een beetje terughoudend om ze ‘zomaar’ te delen. Niet omdat ik er iets voor terug wil zien of ze niet wil delen, totaal niet. Maar, ik wil er altijd de context bij geven. Niet klakkeloos tips rondstrooien en alle inhakers of de ‘#dagdiehetvandaagis’ voor je op een rij zetten en zeggen, succes met je content creatie. Ik wil echt dat je op een sociale en duurzame manier aan je merk bouwt. En doelen stelt en resultaten behaalt.

En ik begrijp het, je bent met je vak bezig, tijd is een ding, je hebt je prioriteiten. Het is lastig om content te creëren of je weet niet wat je nu weer moet posten. Wat ik wel graag ‘rondstrooi’ zijn concrete tips die je  helpen  om te bouwen aan je merk én waarmee je content mee kunt creëren. Het zal je verbazen hoeveel je eigenlijk te vertellen hebt als je er even een paar uurtjes voor gaat zitten.

Tip 1: Haakjes om over te communiceren
Stel voor jezelf een aantal onderwerpen op die met jouw vakgebied en expertise te maken hebben. Bedenk hierbij wat jouw klant hierover wil weten. Zo heb je een aantal onderwerpen of gebieden die passen bij jouw visie en missie. Schrijf hierbij in een paar regels wat jouw standpunt is of hoe jij hiermee klanten kunt helpen. Deze haakjes geven je altijd een basis om een blog te starten of een post te schrijven.

Tip 2: Mindmappen
Als je dan een aantal van die haakjes hebt,  maak dan per een haakje een mindmap. Ga zitten en maak je hoofd leeg. Schrijf vervolgens rondom dit onderwerp een aantal woorden die in je opkomen. Anything goes, niks is te gek. Al deze woorden zijn mogelijke deelonderwerpen, inspiratie, meningen, tips, quotes, blogs die je kunt gebruiken om content mee te maken.  Kijk ook even waar je bijvoorbeeld bij de verschillende onderwerpen dezelfde woorden neerzet, die overlap kan ook een interessant gegeven zijn.

Tip 3: Blogs
Schrijf jij blogs of artikelen? Probeer dan een keer bijvoorbeeld meerdere tips of fases te omschrijven.  Ik heb bijvoorbeeld in dit blog 4 tips gegeven. Deze zou ik dus kunnen omzetten in  4 Instagram posts, of 4 Facebook posts. Ik zou het om kunnen zetten in audio, dan heb ik een podcast. Ik zou quotes eruit kunnen halen en die als content kunnen gebruiken. Etcetera, etcetera. Als je er even voor gaat zitten heb je in een paar uur heel veel content gemaakt.

Tip 4: Deel je beste tips.
Wees niet bang om té veel weg te geven. En doe dat zoals alleen jij kan. Er zijn altijd mensen die het niet leuk vinden wat je schrijft of het er niet mee eens zijn. Laat dit je niet tegenhouden. Ben je geïnspireerd door bepaalde mensen of door quotes? Deel dit dan. Laat zien waar je mee bezig bent. Of laat zien waar je klanten mee bezig zijn. Doe dit op een manier die bij je past.

Heb je ook nog een goede tip? Let me know!

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *