Social branding. Wat is dat dan?

Social branding. Wat is dat dan?
Ik heb in de afgelopen 2 weken een paar keer uitgelegd aan mensen wat ik versta onder social branding. In verschillende contexten, één keer tijdens een interview en één keer had iemand eigenlijk verkeerd begrepen wat ik ermee bedoel. Dus ik dacht, tijd om even wat achtergrond te geven aan dit begrip.

Je denkt misschien…  branding, social branding, personal branding, merkstrategie, geef het maar een naam, uiteindelijk zijn het allemaal marketingtrucjes.
Niets is minder waar. Jouw merk in de markt zetten, jouw bedrijf positioneren is een van de meest impactvolle exercities in jouw bedrijf. Het zorgt er namelijk voor dat mensen direct begrijpen waar jouw bedrijf voor staat, het trekt de juiste klanten aan, de juiste samenwerkingen. Het maakt dat mensen voor jou kiezen. Want… ik zeg het vaker, wat je ook verkoopt, mensen kopen van mensen.

In een breder perspectief
Ik neem even een breder perspectief om social branding uit te leggen.
Veel mensen vinden marketing commercieel, schreeuwerig. Er is te veel reclame. En misschien is dat ook wel zo, omdat veel bedrijven vanuit deze ‘oude’ marketinggedachte willen verkopen.

Vroeger konden bedrijven hun producten of diensten heel goed verkopen door aan te tonen waarom het beter, nieuwer of efficiënter dan een ander product is. Toen producten steeds generieker werden konden bedrijven zich heel goed onderscheiden op de service die ze boden. Hoe beter jouw service aansloot op de behoeftes van het grote publiek, hoe meer je verkocht. Nu leven we in een beleveniseconomie, service is niet langer wat je onderscheidend maakt, maar de beleving, de ervaring, het vermaak wat jouw merk biedt.

Deze economie vergt van ondernemingen dat ze boven hun product en diensten uitstijgen. De toekomst van de autobranche gaat niet over auto’s, maar over mobiliteit. Want we hoeven niet per se meer een auto te bezitten, maar we willen wel altijd toegang tot een auto. De telecomindustrie gaat niet meer over telefoons, maar over connectiviteit. Want wie zegt dat we in de nabije toekomst nog telefoons nodig hebben?

Betekeniseconomie
En langzaam maar zeker zien we vanuit de beleveniseconomie een verschuiving naar de betekeniseconomie. Omdat mensen op zoek zijn naar zingeving, naar geluk. Mensen zijn op zoek naar het grotere geheel, willen bijdragen, willen onderdeel uitmaken van.

Holistische business modellen en holistisch ondernemen wordt de toekomst. Holisme is niks zweverigs, maar komt van het Griekse woord ‘holon’, wat ‘geheel’ betekent. Voor ondernemers betekent dat, dat ze kijken naar het geheel der dingen in plaats van afzonderlijke onderdelen.

Deze gedachtengang zet de mens centraal, dus jouw klant en wat hij kan en wil bereiken (groeien/transformeren). Geluk is het ultieme einddoel. Wetenschappers die onderzoek gedaan hebben naar geluk zeggen dat geluk onder andere zit in kunnen bijdragen. Bijdragen aan een groter geheel, bijdragen aan de transformatie van een ander. Je ziet dat steeds meer bedrijven een maatschappelijke betekenis krijgen. Je ziet steeds meer coaches opstaan die helpen en transformaties bieden in allerlei gebieden.

Terug naar social branding
Social branding is een benadering van branding op een meer holistische manier, vanuit het geheel van jouw bedrijf. Vanuit de unieke en authentieke aspecten van jouw bedrijf, de menselijkheid (van jou als ZZPer of het team van mensen die in de onderneming werken). En wat jouw producten of diensten bijdragen aan jouw klant, of de markt. Maar wel gedreven door doelen en met het oog op resultaat.

Uitgaande van het bovenstaande zijn er 5 uitgangspunten die een social brand kenmerken:
1. Social brands zijn authentiek en transparant, ze betrekken hun publiek bij hun merk.
2. Social brands zijn duurzame en toekomstgerichte bedrijven.
3. Social brands zetten hun klant centraal en bouwen aan relaties.
4.Social brands zetten social platformen en communities in om aan hun merk te bouwen.
5. Social brands zijn letterlijk sociaal. De wil om bij te dragen is een fundament van het bedrijf.

Ik zal in een volgend blog in gaan op de bovenstaande 5 punten en hoe je deze vertaalt naar jouw merk. Omdat ook jij bijdraagt aan het leven van jouw klant.
Heel verhaal weer :-).

Nog 3 dingen:
1. Wat vind je ervan? Ben je het met me eens, of oneens? Heb je vragen? Let me know oke, ben echt heel nieuwsgierig.
2. Als je dit gelezen hebt. Denk eens na over hoe jij jouw klant centraal stelt? Wat heeft jouw bedrijf of jouw missie voor een betekenis voor jouw klant.
3. Wil je aan de slag met jouw social branding? Download hier dan even mijn e-book met daarin 4 opdrachten die je zeker gaan helpen om aan een social brand te bouwen.

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *