On trend VS On brand

‘On trend’ VS ‘On brand’

Zit je op de platformen waar jouw doelgroep te vinden is? Communiceer je vanuit jouw unieke en onderscheidende kenmerken? Of heb je een trend gevolgd?

Het is altijd beter om dicht bij je merk te blijven en keuzes te maken die ‘on brand’ zijn dan een trend te volgen.
Een paar voorbeelden van waar het wel eens mis gaat…

1. Zoveel mogelijk op social VS keuzes maken
Ik zie ze wel eens, websites waarop een hele reeks aan social media icoontjes staan. En als je erop klikt vind je accounts waarop geen activiteit is. Het is altijd beter om een paar dingen heel goed te doen dan heel veel dingen maar half.

Zorg dat je je verdiept in voor jou relevante social media kanalen. Weet waar online jouw doelgroep zich bevindt en hoe je ze bereikt. Weet wat de do’s en don’ts van elk platform zijn.

2.Veel content laten produceren VS Regie op jouw communicatieboodschap
Ik zag laatst een mooi voorbeeld van een schoonheidmerk wat veel content laat maken door een jonge hippe medewerkster. Haar taalgebruik heel jong en hip en ze schrijft over de laatste trends. En nou kan het een bewuste keuze zijn om te communiceren om een soort van ‘streven naar’ neer te zetten. Dat gebeurt zeker in de beauty industrie wel meer.

Maar ik weet toevallig dat de doelgroep van dit merk vrouwen zijn van pakweg tussen de 30 en 50 jaar oud, die niet perse geïnteresseerd zijn in hoe je je brede wenkbrauwen styled of in roze kleurspoeling voor in je haar.

Vergis je niet, wil je het maken van jouw content kunnen uitbesteden, moet je wel heel goed weten waar je voor staat en welke klanten je wilt aantrekken. Het kan je ook zomaar klanten kosten.
Lees ook dit blog over relevante content.

3. FOMO vs JOMO
JOMO (Joy Of Missing Out) is het nieuwe FOMO (Fear Of Missing Out). Als je weet waar je merk voor staat en je keuzes maakt die bij je passen dan is hoef je niet bang te zijn dat je ergens iets mist. Daarom bouw je aan je merk, zodat jouw (potentiële) klant precies weet waarom hij bij jou moet zijn.

Sterker nog, als je in je marketing of communicatie keuzes maakt omdat het trendy is in plaats van;
omdat het bij jou en jouw bedrijf past, jouw doelgroep aanspreekt, het de door jou beoogde resultaten bereikt, dan kan het zelfs afbreuk doen aan jouw branding. Dus maak weloverwogen en met kennis de juiste keuzes en have JOMO.

4.  Gluren bij de buren VS Authenticiteit
Een beetje voortbordurend op punt 3, blijf bij jezelf en waar jij verstand van hebt. Kijk niet te veel naar wat anderen doen. Op de eerste plaats omdat er maar 1 van jou is, en jouw unieke zelf zet een bedrijf in de markt. Benut dat. Ook al zit je in een markt waarin er heel veel concurrentie is of waarin bijvoorbeeld bepaalde regelgeving het lastig maakt om te communiceren. Vind jouw onderscheidende kenmerken en communiceer vanuit daar.

Ook blijkt dat veel mensen best onzeker worden van (te) veel naar anderen kijken. Op basis hiervan nemen ze beslissingen nemen die ver van hun af staan. Laat je liever leiden door kennis, niet door wat je denkt bij een ‘concurrent’ (ik geloof ook niet echt in concurrentie) te zien.

Wat belangrijk is, is dat wat je verteld authentiek is. Dat je dichtbij jouw merk blijft, want als er iets ongeloofwaardig is en echt afbreuk doet aan je merk (en ook aan jezelf als persoon) is als je iets communiceert waar jezelf over twijfelt.

5.Commercieel VS Dicht bij jouw merk
Er zijn ook redelijk wat ondernemers die niet aan marketing te willen doen. Vooral bedrijven die denken dat het niet bij de aard van hun business past om commercieel te zijn. Of heel veel moeite hebben met commercieel zijn en zichtbaarheid. Ik sprak eens  zelfs een dame die voetreflexologie doet. Ze maakte op geen enkele wijze reclame voor zichzelf en ging zelfs nooit achter onbetaalde facturen aan ging omdat ze dacht dat er dan een reden voor zou zijn dat diegene niet betaald heeft. Eeuwig zonde, want ze had zoveel kennis en zoveel prachtige verhalen om te delen.

Maar bekijk het eens zo…Je kunt met gerichte marketing en communicatie nog veel meer mensen bereiken met jouw boodschap. Nog meer mensen helpen. Juist door je verhaal te delen en heel dichtbij jezelf te blijven.

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *