Er is een andere manier > transformationele content

mei 14, 2020

Kelly Vogel

Branding

0

Er is een andere manier > transformationele content
Ik snap het, je wilt je klanten (of potentiële klanten, leads) helpen. Oprecht. Dat vertel je ze ook met de content die je maakt. Vanuit jouw boodschap, jouw perspectief. Vanuit hetgeen waar jij je klanten zo goed mee kunt helpen. Dat is waar je voor staat en waar je voor gaat. Jij hebt DE oplossing voor ze!

Je kunt ze helderheid geven, iets vergemakkelijken, wensen te vervullen. Elke ondernemer, elk bedrijf heeft dat als doelstelling. Jij lost een probleem op wat jouw klant heeft.

Dus je geeft ze voorbeelden van succesvolle cases of resultaten, biedt ze waarde door uit te leggen welke stappen ze kunnen nemen, de 5 redenen om iets wel of niet te doen. Je bent met recht trots op de resultaten die jouw product of dienst bereikt heeft en deze showcase je dan ook. Want dat kun je ook voor andere mensen/bedrijven betekenen.

En terecht, kleine en grote successen mogen gevierd worden, je mag trots op zijn en dat mag je laten zien! Het probleem wat jij oplost is namelijk niets meer dan een verschil tussen de werkelijke en de wenselijke situatie. Daar biedt jouw bedrijf een brug voor. Fantastisch!

Maar dan moeten ze het wel weten, ze moeten wel weten dat jij en jouw oplossing bestaat. Dat geldt voor grote bedrijven, kleine bedrijven, personal brands en ook als je jezelf profileert als freelancer.

Dus je werkt aan je online zichtbaarheid. Messaging first, dan de marketing (lees hier ook het blog over het verschil).

Transformeer

Maar misschien wil je wel een stap verder gaan. Want jij lost niet alleen een probleem op, jij helpt mensen een bepaald doel bereiken of verlangen bevredigen. Wat als jij mensen in kan laten zien dat het ook anders kan? Dat ook zij dat doel kunnen behalen, of kunnen hebben wat ze verlangen. Vaak is wat jouw klanten denken dat de uitkomst is, niet eens een letterlijk het doel, ligt de oplossing in de ervaring die jouw product of dienst biedt, wat het verschil maakt.

Dus wat nou, als je de focus van jouw communicatie legt op het bereiken van doelen. Want een probleem is niet meer dan een verschil tussen een werkelijke en wenselijke situatie. We verlangen allemaal ergens naar, zolang als we daar nog niet zijn is het een doel. Zodra we het doel niet kunnen bereiken is het een probleem.

 

Dus draag jij bij aan het probleem of aan de oplossing?

 

Wat er namelijk gaande is, in deze online wereld, is dat er een overweldigende hoeveelheid content wordt gemaakt. Mensen ervaren ‘content fatique’. Er zijn zoveel artikelen, blogs, video’s vol met welgemeende adviezen. En dat wordt meer en meer. Dus hoe onderscheidt jouw bedrijf zich dan?

Lijstjes met de 5 dingen die je wel of niet moet doen om een doel te behalen. 5 redenen om iets te behalen. De top zoveel trends. Al die berichten over succesverhalen van klanten, over bedrijven die dit of dat bereikt hebben. Dit label of certificaat gekregen hebben… Niet onderscheidend, dat is wat iedereen vertelt. Je wilt niet bijdragen aan de to-do lijstjes van mensen. Je wilt het laten zien dat het anders kan. Je wilt ze laten ‘beleven’ dat het anders kan.

Dat doe je door verhalend te vertellen, door inzichten te geven waardoor mensen net even hun perspectief kunnen shiften. Door ze te laten geloven dat hun doel of hun verlangen wel binnen hun handbereik ligt. En die oplossingen, dat kopen mensen niet van bedrijven, dat kopen ze van mensen.

Wees authentiek, verdiep je in de onderliggende verlangens van jouw doelgroep, laat hen inzien hoe het anders kan, hoe jij de wereld ervaart. Laat hen ervaren hoe zij dat verlangen kunnen bevredigen of hoe voor hen de oplossing ook binnen handbereik ligt .

Dat is transformationele content. En dat kun jij ook!

Shift de focus van probleem oplossend naar het helpen van doelen bereiken.

Ook hier geldt de gouden 80/20 regel. 80% van de tijd bied je waarde, inzichten, geef je kennis of waarde weg. En 20% van de tijd laat je trots zien waar je mee bezig bent, of vroeg je een CTA (call to action) toe aan je berichtgeving. Je kunt dus nog steeds wel die lijstjes of succesverhalen delen. Maar de nadruk ligt er niet op.

Maak het gemakkelijk, easy to swallow. En blijf die overtuigingen met zachte hand, met kleine stapjes omdraaien.

Overigens snap ik heel goed dat dat niet gemakkelijk is. Hoe bouw die die content dan op?
Dus daarom toch even die 5 stappen weer op een rij:

1. Call out the believe
Begin de content met het benoemen en beamen van het (diepgewortelde) geloof of overtuiging die er heerst. Er zijn er meerdere, over meerdere onderwerpen waarover je communiceert.

2. Step back > show compassion for the believe
Geef aan dat je begrijpt waarom dit geloof of deze overtuiging zo ‘echt’ voelt.

3. Discret the believe
Stapel redenen op waarom die overtuiging niet meer waar is, geef een tegen-voorbeeld. Laat mensen zien dat de overtuiging niet 100% van de tijd waar is.

4.Show the new way
Zet er een nieuwe, betere overtuiging voor in de plaats. Ik ken niemand die niet xx of xx.  Er is een andere benadering, die meer van deze tijd is. Maak het klein voordat je het vergroot.
Vertel in kleine stappen hoe de held van jouw verhaal, de klant,  het oplost.

5. Call to action  > 20% van de tijd rechtstreeks sturen naar een actie

Succes! En stay tuned voor een download over hoe jij gemakkelijk ‘on brand’ content gaat maken.

Post by Kelly Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *